Jak zmienia się rynek e-grocery w Polsce?

#sprzedaż online #egrocery

18.02.2022
Udostępnij:

Pandemia wpłynęła na rynek e-grocery w Polsce, podobnie jak na cały e-commerce. Coraz więcej klientów zamawia produkty spożywcze przez internet. Doceniają szeroki wybór towarów, bezpieczne formy płatności i terminowe dostawy. Jak wygląda i w jakim kierunku rozwija się rynek zakupów spożywczych online?

Kto kupuje przez internet?

Jeszcze kilka lat temu zakupy w internetowych sklepach spożywczych robili przede wszystkim mieszkańcy Warszawy i innych dużych miast. Dziś z takiego rozwiązania chętnie korzystają też klienci z mniejszych miejscowości.

Zgodnie z badaniami Gemius 82 proc. respondentów docenia przede wszystkim możliwość całodobowego robienia zakupów. Składając zamówienie, ankietowani zwracają uwagę na dostępne formy płatności. Aż 70 proc klientów płaci za produkty przelewem. Pozostali konsumenci wybierają wysyłkę za pobraniem i płacą gotówką przy odbiorze lub korzystają z płatności BLIK-iem albo kodami QR.

Badania przeprowadzone w 2020 r przez e-izbę pokazują, że najczęściej wybierane są sieci handlowe, które oferują produkty różnych marek. Na drugim miejscu plasują się platformy zakupowe, w tym Allegro. Znacznie rzadziej klienci kupują bezpośrednio w sklepie online danej marki.

Modele logistyczne w sklepach internetowych

Rynek e-grocery korzysta z kilku modeli obsługi sprzedaży równocześnie. Przedsiębiorstwa, które nie dysponują własnym zapleczem logistycznym, zazwyczaj wybierają system Click & Collect. Proponowany model zakłada, że klienci sami będą odbierać skompletowane i spakowane zamówienie w wybranym punkcie. Z kolei firmy, które wdrożyły zaawansowane rozwiązania logistyczne, zwykle stosują model Home Delivery, czyli dostawy do domu. Coraz więcej sklepów spożywczych współpracuje też z firmami przewozowymi lub kurierskimi. Wspomniane systemy mają zapewnić lepszą obsługę klienta.

Sytuacja branży spożywczej w internecie

Z najnowszych badań przeprowadzonych przez CBRE wynika, że restrykcje wprowadzone w związku z pandemią skłoniły 13 proc. Polaków do częstszych zakupów spożywczych online. Z kolei 5 proc. klientów złożyło po raz pierwszy takie zamówienie w ciągu ostatnich kilku miesięcy.

Z badań przeprowadzonych przez PWC wynika, że rynek e-grocery będzie równie dynamicznie się rozwijał w latach 2022-2026, średnio na poziomie 40 proc. rocznie. Eksperci przekonują, że w 2026 roku wartość sprzedaży zakupów spożywczych online sięgnie 18 mld złotych, co stanowi ponad 11 proc. całkowitej wartości brutto e-commerce.

Aby rynek e-grocery mógł dynamicznie się rozwijać, należy wprowadzić zaawansowane rozwiązania technologiczne. Odpowiednia technologia pozwala sprawnie zarządzać stanem magazynowym, jednocześnie skraca czas reakcji na zamówienie. Dodatkowo umożliwia wgląd w zasoby sklepu, a w razie potrzeby ułatwia złożenie reklamacji.

Trendy na rynku e-grocery w Polsce

Eksperci przekonują, że wprowadzenie owoców i warzyw do sklepów spożywczych online niekoniecznie byłoby dobrym pomysłem. Polacy zazwyczaj kupują świeżą żywność w stacjonarnych dyskontach i supermarketach, w związku z tym warto pomyśleć o włączeniu do oferty superfoods, dostępnych w postaci suszonej lub liofilizowanej. Badania pokazują, że w najbliższych latach dużą popularnością będą cieszyły się jagody acai, ashwagandha i sproszkowane liście moringa.

Do łask powrócą również produkty wytwarzane z konopii siewnej. Wyniki badań sugerują, że osoby, które prowadzą zdrowy tryb życia, chętnie zamawiają też żywność funkcjonalną. Zaliczamy do niej produkty pochodzenia naturalnego, które mogą zmodyfikowane lub wzbogacone o niezbędne składniki odżywcze. We wspomniany trend doskonale wpisuje się woda kokosowa, sok z kiszonek, kombucha, jogurty probiotyczne i płatki pełnoziarniste z otrębami.

Ponadto klienci będą zamawiać ciężkie i nieporęczne produkty, które sprawiają problemy przy samodzielnej dostawie. Do tej kategorii zaliczamy zgrzewki wody mineralnej.

Co Polacy będą kupować w e-supermarketach?

Specjaliści twierdzą, że sklepy online powinny wzbogacić swoją ofertę o produkty wege. Z badań przeprowadzonych przez Kukuła Healthy Food wynika, co dziesiąty Polak przestrzega diety wegetariańskiej, z kolei 6 proc. ankietowanych deklarowało się jako weganie. Ponadto, co trzeci respondent twierdzi, że chętnie sięga po wegańskie zamienniki, nie będąc przy tym na diecie roślinnej.

Pandemia i związane z nią obostrzenia sprawiły, że Polacy zaczęli eksperymentować w kuchni. Chociaż mogą korzystać z lokali gastronomicznych, wielu badanych nie wróciło do starych przyzwyczajeń. Często przygotowują potrawy z różnych stron świata, ale równie chętnie wracają do smaków dzieciństwa. Sklepy spożywcze online wychodzą naprzeciw potrzebom klienta, uwzględniając w ofercie składniki charakterystyczne dla kuchni tajskiej, greckiej, amerykańskiej. Z drugiej strony supermarkety nie zapominają o zwolennikach tradycyjnych potraw, dlatego można w nich znaleźć gołąbki, pierogi, kluski śląskie, kiszonki, roladki, czy pulpety.

Perspektywy rozwoju rynku e-grocery w Polsce napawają optymizmem. Coraz więcej klientów korzysta z takiego rozwiązania. W najbliższych latach rozwinie się też branża lodówkomatów i rozwiązaniach bazujących na sztucznej inteligencji, które ułatwią i przyspieszą realizację zamówień.

Przeczytaj także:

Ecommerce

Proste kroki do optymalizacji cashflow w sklepie online

Zobacz, jak analiza finansowa, zarządzanie zapasami, optymalizacja kosztów i inne strategie przyczyniają się do poprawy płynności finansowej i rozwoju biznesu.

25.04.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Optymalizacja procesu płatności dla zwiększenia konwersji w sklepie internetowym

Dowiedz się, jak uprościć płatności, zaoferować różnorodne metody płatności, zwiększyć bezpieczeństwo i poprawić doświadczenia zakupowe klientów.

25.04.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Jak skutecznie zarządzać sklepem online z domowego biura?

Poznaj strategie i narzędzia, które pomogą Ci zarządzać e-commerce z domowego biura. Dowiedz się, jak utrzymać dyscyplinę i zorganizować idealne miejsce pracy.

22.04.2024 Czytaj więcej