Pandemia impulsem rozwojowym dla greckiego e-handlu

#ecommerce #handel zagraniczny #sprzedaż zagraniczna #Grecja

04.11.2022
Udostępnij:

Co piąty Grek zrobił internetowe zakupy po raz pierwszy w czasie pandemii, która okazała się impulsem rozwojowym dla greckiego e-commerce. W 2020 r. Grecja odnotowała najwyższy w Europie, bo aż 77 proc. wzrost sprzedaży online rok do roku.

W 10,5 mln kraju trzech na czterech Greków korzysta z internetu. Z 700 tys. Greków mieszkających na Cyprze po sieci surfuje 85 proc.

Grecja zajmuje 19. miejsce wśród 27 krajów UE pod względem odsetka internautów kupujących online ze wskaźnikiem wynoszącym 69 proc., podczas gdy średnia europejska to 74 proc., liderem jest Holandia, z wynikiem 94 proc.

Grecki rynek jest jednym z najszybciej rozwijających się w Europie. W 2020 r. państwo zarejestrowało największy wzrost sprzedaży online – bo o 77 proc. r/r., podczas gdy obroty w Europie wzrosły o 10 proc. Szybki wzrost e-sprzedaży był wynikiem nie tylko wzrostu samych zakupów wśród internautów, ale także zwiększenia ogólnie liczby osób robiących zakupy w sieci z 51 proc. w 2019 r. do 59 proc. w 2020 r.

W 2021 r., wg szacunków Greckiego Stowarzyszenia E-commerce (GRECA) obroty rynku e-commerce ze sprzedaży towarów i usług wyniosły rekordowe 14 miliardów euro. Mimo tego wyniku, jednoczesny spadek sprzedaży online w turystyce i usługach w wyniku pandemii zmniejszył ogólny wzrost w sektorze.


Pandemia impulsem rozwojowym

Dla Grecji pandemia była siłą napędową transformacji cyfrowej i wywarła duży wpływ na rozwój branży detalicznej. 22 proc. Greków kupiło online pierwszy raz podczas kwarantanny.

Obecnie zakupy w internecie stały się dla Greków codziennością. W maju 2021 r. 94 proc. konsumentów zadeklarowało gotowość do kontynuowania zakupów. Z kolei ponad 60 proc. badanych preferuje zakupy online bardziej niż w tradycyjnym sklepie.

W poprzednich latach sprzedaż online przyrastała rocznie na poziomie 15 proc., obecnie ponad 50 proc. Głównym powodem wolniejszego tempa rozwoju był przedłużający się kryzys gospodarczy i brak infrastruktury. Inwestycje w cyfrowe kanały sprzedaży planowane były na lata, tymczasem podczas pandemii zrealizowano je w kilka miesięcy.

Tuż przed pandemią grecki rząd opublikował Biblię transformacji cyfrowej wyznaczającą plan rozwoju kraju na lata 2020-2025. Stworzono m.in. platformę One-Stop-Shop, aby skrócić czas potrzebny do uruchomienia działalności gospodarczej. W 2020 r. rząd wsparł firmy z sektora MSP kwotą 5 tys. euro na digitalizację sprzedaży. Podczas pierwszej rundy aplikacji złożono ponad 11 tys. wniosków.

Pandemia wpłynęła pozytywnie również na rozwój infrastruktury i logistyki. Wzrosła liczba firm kurierskich, ale także pojawiły się nowe systemy i platformy umożliwiające np. zamawianie jedzenia online takie jak E-food.gr czy Skroutz. Wcześniej sklepy miały umowę tylko z jednym kurierem, obecnie współpracują z wieloma.

18 tys. greckich firm ma rozwiniętą stronę sprzedażową, a większość e-sklepów posiada również sklep stacjonarny (84 proc.). Firmy sprzedająca online osiągają obrót wyższy o 20 proc. niż działające wyłącznie offline. Blisko co piątą firma odnotowała sprzedaż e-commerce, która osiągnęła co najmniej 1 proc. całkowitego obrotu, przy średniej unijnej na poziomie 22 proc.


Co kupują Grecy?

Grecki rynek e-commerce jest bardzo rozdrobniony, w efekcie czego rośnie nie tylko konkurencja, ale również poziom obsługi klienta.

Największym graczem jest Kotsovolos.gr, drugie miejsce zajmuje Zara, kolejne Public.gr, E-shop.gr, Plaisio.gr., generujące największy obrót ze sprzedaży elektroniki. Pierwsza trójka odpowiada za 10 proc. przychodów online.

Kotsovolos powstał w latach 50., zaczynając od sprzedaży sprzętu RTV, dziś dysponuje siecią 92 sklepów i jest liderem handlu elektroniką online od 2005 r. E-shop.gr to pierwszy grecki sklep internetowy założony w 1998 r.

Przychody z e-handlu generowane są w segmencie mody (31 proc.), elektroniki (25 proc.), żywności i pielęgnacji ciała (19 proc.), zabawek i hobby (16 proc.) oraz mebli i wyposażenia domowego (9 proc.).

Podczas zakupów połowa Greków zwraca uwagę na cenę produktu i bezpłatną dostawę, co trzeci na markę i cechy produktu, co piąty na doświadczenie w interakcji ze sklepem internetowym. Grecy cenią produkty lokalne np. napoje bezalkoholowe i soki. Częściej niż inne nacje decydują się na naprawy produktów niż kupno nowych, co również wpływa na wielkość sprzedaży.

Internauci najchętniej kupują w greckich sklepach internetowych i ufają przedsiębiorstwom mającym siedzibę w kraju. 80 proc. konsumentów wydaje większość budżetu w greckich e-sklepach, za granicą co trzeci, najczęściej w krajach UE. Powodem rezygnacji z zakupów transgranicznych jest obawa przed kosztami wysyłki, które zwiększą ostateczną cenę przedmiotu oraz przed wzrostem ceny produktu z powodu opłat przy odprawie celnej.

Zapewnij swoim klientom bezpieczne płatności online

Aktywuj bramkę płatniczą Autopay i zwiększ konwersję w swoim sklepie internetowym.

Włącz płatności online i patrz jak Twój biznes rośnie.

Najpopularniejsze metody płatności

Pandemia upowszechniła płatność kartami, które są najchętniej wybieraną formą płatności online. Wcześniej połowa klientów preferowała rozliczenie gotówkowe. Czwarta część rynku płatności należy do telefonów komórkowych. 6 proc. klientów płaci przelewem bankowym, 1 proc. korzysta z portfeli cyfrowych.

Logistyka w Grecji jest wyzwaniem, bo 80 proc. powierzchni jest górzysta, a kraj położony jest w dodatku na wyspach. Sześciu na dziesięciu klientów ocenia jakość dostawy zamówionych produktów na 9/10. Pierwsza trójka firm kurierskich, z których najczęściej korzystają największe sklepy, to ACS (32 proc.), Geniki Taxydromiki (16 proc.) i ELTA (14 proc.).


Źródła:
1. Greckie Stowarzyszenie E-commerce GRECA (Ελληνικός Σύνδεσμος Ηλεκτρονικού Εμπορίου)
2. Greece E-commerce Market – dane Mordor Intelligence
3. Greece economy briefing – dane China-CEE Institute
4. Statista.com
5. Raport Europe E-commerce 2021 i 2022

Przeczytaj także:

Ecommerce

Proste kroki do optymalizacji cashflow w sklepie online

Zobacz, jak analiza finansowa, zarządzanie zapasami, optymalizacja kosztów i inne strategie przyczyniają się do poprawy płynności finansowej i rozwoju biznesu.

25.04.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Optymalizacja procesu płatności dla zwiększenia konwersji w sklepie internetowym

Dowiedz się, jak uprościć płatności, zaoferować różnorodne metody płatności, zwiększyć bezpieczeństwo i poprawić doświadczenia zakupowe klientów.

25.04.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Jak skutecznie zarządzać sklepem online z domowego biura?

Poznaj strategie i narzędzia, które pomogą Ci zarządzać e-commerce z domowego biura. Dowiedz się, jak utrzymać dyscyplinę i zorganizować idealne miejsce pracy.

22.04.2024 Czytaj więcej