Subskrypcja – jak wykorzystać ten model płatności w e-commerce?

#płatności subskrypcyjne #usługi subskrypcyjne #subskrypcje

04.09.2023
Udostępnij:

Jednym z coraz popularniejszych trendów w branży e-commerce jest subskrypcyjny model płatności. Może przynieść wiele korzyści również dla tych, którzy dopiero rozpoczynają swoją działalność. Sprawdźmy, jak właściciele małych sklepów internetowych mogą go skutecznie wykorzystać.


Czym jest subskrypcyjny model płatności?


Subskrypcja jako model płatności, to strategia biznesowa, w której klienci regularnie płacą abonament lub opłatę za dostęp do określonych produktów lub usług. Polega na automatycznym ściąganiu pieniędzy ze wskazanego źródła płatności (np. karty) w określonych odstępach czasowych. W e-commerce oznacza to, że klienci rejestrują się na subskrypcję i cyklicznie otrzymują produkty lub korzystają z usług w zamian za regularną opłatę.


Sklepy, które powinna zainteresować subskrypcja


Subskrypcyjny model płatności może być skuteczny w wielu rodzajach sklepów internetowych, ale istnieją pewne branże i produkty, które szczególnie mogą skorzystać na tej strategii. Za pomocą płatności subskrypcyjnych można opłacać cykliczne zamówienia, czyli takie, które klienci kupują w równych odstępach czasu, np. co miesiąc.

Rozważyć wprowadzenie subskrypcyjnego modelu płatności mogą na przykład:

  • sklepy ze środkami czystości i kosmetykami używanymi na co dzień, np. szampony, żele pod prysznic, tabletki do zmywarki, worki na śmieci;
  • sklepy oferujące diety pudełkowe;
  • sklepy z produktami dla zwierząt, np. żywnością, żwirkiem;
  • sklepy oferujące subskrypcje książek, czasopism lub audiobooków;
  • sklepy oferujące karnety (np. na siłownię), pakiety medyczne, suplementy diety i leki przyjmowane na stałe;
  • sklepy oferujące dostęp do kursów, np. językowych.

Korzyści z posiadania płatności subskrypcyjnych w sklepie internetowym


Subskrypcja to rodzaj płatności, która daje wiele korzyści, zarówno dla klientów, jak i właścicieli e-sklepów. Zyskały na popularności wśród klientów przede wszystkim ze względu na wygodę i oszczędność czasu. Klienci nie muszą pamiętać o złożeniu i opłaceniu zamówienia, a mimo to produkt czy usługa, dotrze do nich w odpowiednim czasie.

Dla właścicieli małych sklepów internetowych, subskrypcyjny model płatności może być cennym narzędziem do rozwoju działalności. Jakie są najważniejsze korzyści?

  • Stały dochód – subskrypcje zapewniają stały przypływ gotówki, co pozwala lepiej planować wydatki, ale też inwestycje.
  • Budowa więzi – subskrybenci często pozostają dłużej lojalni wobec marki, ponieważ są zobowiązani do regularnych płatności.
  • Przewidywalność – dzięki regularnym subskrypcjom przedsiębiorca może lepiej przewidzieć popyt na produkty i usługi oraz odpowiednio zarządzać zapasami.
  • Powtarzalność – model subskrypcyjny umożliwia dłuższe i przewidywalne relacje z klientami, co w praktyce oznacza więcej powtarzalnych transakcji. Tym samym można zaoszczędzić na czasie i kosztach przygotowania poszczególnych zamówień.

💡 Więcej korzyści wynikających z usługi subskrypcji omówiliśmy w artykule: Płatności subskrypcyjne – czy warto je mieć w swoim sklepie?


Płatności subskrypcyjne – wdrożenie w 6 krokach


Przygotowanie sklepu na obsługę subskrypcji wymaga zaangażowania. Jednak wdrożenie tej metody w oparciu o sprawdzony schemat, sprawi, że proces przebiegnie sprawnie i bezproblemowo. Jak zaplanować wdrożenie?


1. Przegląd produktów i usług

Dokonaj szczegółowej analizy asortymentu Twojego sklepu pod kątem możliwości sprzedaży w ramach płatności jaką jest subskrypcja. Wybierz te produkty i usługi, które są zamawiane cyklicznie. Mogą to być produkty zużywające się regularnie lub dostęp do cyklicznych treści. Przy wrzuceniu ich przez klienta do koszyka, powinna pojawić się informacja o możliwości płatności subskrypcyjnej.


2. Wybór odpowiedniej oferty

Ważną decyzją będzie wybór pośrednika w płatnościach cyklicznych. Po wdrożeniu usługi, Twój klient będzie wybierał metodę płatności subskrypcyjnej. Następnie poda dane karty płatniczej, która ma być użyta do realizacji płatności. Płatność będzie realizowana automatycznie w wyznaczonym terminie.

Subskrypcje są jedną z setek metod płatności dostępnych w ramach Płatności online Autopay. Szczegóły usługi znajdziesz na stronie: Subskrypcje.


3. Przygotowanie oferty dla klientów

Dokonaj analizy swojej grupy docelowej i przygotuj ofertę płatności, jaką jest subskrypcja skrojona na miarę. Daj klientom opcję wyboru, czy chcą subskrybować produkty na stałe, czy też chcą dostosowywać swoje subskrypcje w zależności od zmieniających się potrzeb. Zaoferuj wartość dodaną, która wyróżni twoją ofertę. To może być dostęp do wybranych promocji, materiałów edukacyjnych lub personalizowanych rekomendacji.


4. Określenie zasad

Wszystkie informacje dotyczące subskrypcji, takie jak cena, częstotliwość dostaw, warunki anulowania, powinny być jasno przedstawione na stronie internetowej. Możesz je opublikować w regulaminie, lub stworzyć osobny dokument.


5.Promocja

Kluczowa będzie skuteczna promocja formy rozliczenia, jaką jest wygodna subskrypcja. Wykorzystaj media społecznościowe, e-mail marketing oraz inne kanały komunikacji, aby dotrzeć do klientów. Przedstaw nową ofertę płatności, jako Twój atut: nowy etap w rozwoju sklepu, wprowadzenie innowacyjnego podejścia z poszanowaniem potrzeb klientów.


6. Doskonała obsługa klienta

Wprowadzenie nowej usługi, będzie wymagało (przynajmniej na początku) większego zaangażowania w komunikację. Klienci mogą mieć wątpliwości, które należy na bieżąco rozwiewać. Zapewnij więc błyskawiczną pomoc w razie jakichkolwiek pytań czy problemów. Przydatny w tym celu może być na przykład chat, ale nie z bootem. Klient na tym etapie potrzebuje zdobyć Twoje zaufanie, więc po drugiej stronie komunikatora, musi być kompetentny i sympatyczny pracownik.


Subskrypcja jako trend


Dla tych, którzy chcą zbudować trwałe relacje z klientami i osiągnąć sukces w e-commerce, subskrypcja płatności może okazać się znakomitą strategią.

Podczas pandemii internetowe usługi subskrypcyjne zyskały na popularności. Z raportu Autopay S.A. przygotowanego w 2021 roku wynikało, że sześciu na dziesięciu Polaków korzystało z internetowych usług subskrypcyjnych. Więcej na ten temat pisaliśmy w podsumowaniu: Usługi subskrypcyjne coraz popularniejsze wśród Polaków. Dominuje rozrywka bez wychodzenia z domu.

Skoro ten trend się rozwija, warto wykorzystać model subskrypcyjny również w obszarze płatności. Jest to coś, co użytkownicy już znają i dobrze odbierają.

Jeśli na poważnie zastanawiasz się nad wprowadzeniem nowoczesnych płatności do swojego sklepu zastanów się, czy subskrypcja jest dla Ciebie. Polecamy zapoznać się z badaniem Autopay S.A. Jak korzystamy z usług subskrypcyjnych” zrealizowanego przez firmę badawczą Satisface.

Płatności subskrypcyjne w Twoim sklepie

Wybierz bezpieczne i niezawodne płatności Autopay, a rozwiniesz swój biznes

Zacznij pobierać płatności

Przeczytaj także:

Ecommerce

Optymalizacja procesu płatności dla zwiększenia konwersji w sklepie internetowym

Dowiedz się, jak uprościć płatności, zaoferować różnorodne metody płatności, zwiększyć bezpieczeństwo i poprawić doświadczenia zakupowe klientów.

25.04.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Proste kroki do optymalizacji cashflow w sklepie online

Zobacz, jak analiza finansowa, zarządzanie zapasami, optymalizacja kosztów i inne strategie przyczyniają się do poprawy płynności finansowej i rozwoju biznesu.

25.04.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Jak skutecznie zarządzać sklepem online z domowego biura?

Poznaj strategie i narzędzia, które pomogą Ci zarządzać e-commerce z domowego biura. Dowiedz się, jak utrzymać dyscyplinę i zorganizować idealne miejsce pracy.

22.04.2024 Czytaj więcej