Dywersyfikacja niejedno ma imię, czyli wszystko, co warto wiedzieć o architekturze marki

#sprzedaż online #e-biznes #architektura marki

11.08.2022
Udostępnij:

Silna marka ma szczególne znaczenie w przypadku sklepów internetowych. W obliczu silnej konkurencji największą szansę na sukces mają te najmocniejsze. Dlaczego? Klienci, dla których ważna jest jakość i wiarygodność, decydują się na zakupy u sprawdzonych sprzedawców.

Czym jest architektura marki?

Architektura marki to powiązania i zależności poszczególnych marek w obrębie jednego przedsiębiorstwa. Każda z nich jest inna, ale spójna z pozostałymi. Mają też różne stopnie zależności. Można je podzielić według następującego schematu:

  • Marka główna – to podstawowa identyfikacja firmy, która stanowi punkt odniesienia dla pozostałych marek. Zazwyczaj jest na pierwszym planie, nawet jeśli, obok pojawiają się inne marki danej firmy.

  • Marka wspierająca – to poboczna marka, która służy wzmocnieniu wiarygodności marki głównej. Zazwyczaj znajduje się na drugim planie.

  • Submarka – odróżnia markę główną od wspierającej, poprzez dodanie jakiegoś atrybutu. Jest więc modyfikacją marki głównej.

  • Marka produktu – często składa się na nią marka główna i submarka.

  • Marka parasolowa – określa grupę podobnych produktów.

  • Tworzenie różnych marek w obrębie jednej firmy jest skutecznym sposobem na dywersyfikację kanałów dystrybucji, przekazu marketingowego i stylów komunikacji. Inaczej bowiem sprzedaje i promuje się produkty premium, a inaczej produkt w wersji ekonomicznej – nawet jeśli zostały wyprodukowane przez tego samego producenta.

    Przykłady

    Wyjaśnijmy to na przykładzie przedsiębiorstwa MTM Industries Sp z o.o., które prowadzi sklep internetowy aromame.ue. To producent z branży perfumeryjnej, szczególnie doceniany za produkty zapachowe do domu. Na architekturę marki składa się aż sześć marek: Aroma Car, Aroma Home, Aroma Home & Dorota, DEZONTOX, Eco Ventis, Aroma Me Shop. Każda z tych marek oferuje inne produkty – różnią się przeznaczeniem (np. do domu, samochodu), jakością, ceną itp.

    marki-aromame

    Architektura marki a sprzedaż online

    Przedsiębiorcy działający w branży e-commerce czasem zastanawiają się, czy prowadząc firmę pod określoną nazwą, mogą prowadzić sklep pod innym szyldem. Oczywiście, że tak. Jednak aby wizerunek był spójny, warto postawić na wspólną identyfikację marek. Po to, aby klienci nie byli zdziwieni, kiedy fakturę otrzymują od firmy, która w nazwie ma niewiele wspólnego z e-sklepem. Warto jednak pamiętać, żeby nie wprowadzać w błąd klientów. Dlatego we wszystkich informacjach – np. regulaminach, polityce prywatności – prawidłowo oznaczać przedsiębiorcę.

    Silna marka to jedna z najcenniejszych wartości firmy. Warto od samego początku dbać o jej architekturę, aby w miarę rozwoju poszerzać jej zasięg. Może to się okazać właściwe, jeśli celem jest dotarcie do grup odbiorców, o różnych potrzebach.

    Przeczytaj także:

    Ecommerce

    Proste kroki do optymalizacji cashflow w sklepie online

    Zobacz, jak analiza finansowa, zarządzanie zapasami, optymalizacja kosztów i inne strategie przyczyniają się do poprawy płynności finansowej i rozwoju biznesu.

    25.04.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Optymalizacja procesu płatności dla zwiększenia konwersji w sklepie internetowym

    Dowiedz się, jak uprościć płatności, zaoferować różnorodne metody płatności, zwiększyć bezpieczeństwo i poprawić doświadczenia zakupowe klientów.

    25.04.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Jak skutecznie zarządzać sklepem online z domowego biura?

    Poznaj strategie i narzędzia, które pomogą Ci zarządzać e-commerce z domowego biura. Dowiedz się, jak utrzymać dyscyplinę i zorganizować idealne miejsce pracy.

    22.04.2024 Czytaj więcej