Zastosowanie rozszerzonej rzeczywistości w e-handlu

#Augmented Reality #AR

07.05.2021
Udostępnij:

Na liście korzyści z zakupów online była dotąd jedna wyraźna rysa. Brak możliwości fizycznego kontaktu z produktem. Problem ten coraz skuteczniej rozwiązuje rozszerzona rzeczywistość.

W wyniku globalnej pandemii koronawirusa sprzedaż online w 2020 roku odnotowała historyczne rekordy. 91 proc. polskich internautów deklaruje, że po pandemii nadal będzie kupować online, w tym 79 proc. przez aplikacje mobilne (KPMG).

Branża e-commerce wciąż poszukuje rozwiązań, które mają dostarczać klientom doświadczeń znanych nam z tradycyjnych zakupów, takich jak możliwość bezpośredniej interakcji z produktem.

Poszukiwanie takich rozwiązań nie dziwi zważywszy, że najczęstszym źródłem niezadowolenia klientów e-sklepów jest zakup nietrafionego produktu. Brak możliwości fizycznego dotknięcia produktu, przymierzenia ubrania, butów czy sprawdzenia faktury materiału także bywa wciąż ogromną barierą w rozwoju e-commerce. Na pomoc przychodzi nam technologia AR.

Czym jest rozszerzona rzeczywistość?

Rozszerzona rzeczywistość (Augmented Reality, AR) umożliwia dodawanie wygenerowanych komputerowo elementów do obrazu rejestrowanego przez kamerę wbudowaną w smartfon lub tablet. AR, w odróżnieniu od rzeczywistości wirtualnej, nie tworzy nowego świata, ale w interaktywny sposób wypełnienia lukę między ekranem smartfona a światem realnym. W czasie rzeczywistym integruje obraz, animację czy inne elementy wirtualne na ekranie z rzeczywistymi obiektami.

Można powiedzieć, że AR poszerza świat rzeczywisty o nowe elementy i robi to w 3D. Zdolność do oświetlenia wirtualnych obiektów w sposób spójny z oświetleniem w prawdziwym środowisku skutkuje wysokim poziomem realizmu. Wszak w AR chodzi właśnie - przypomnijmy to znowu - o doświadczenie klienta, które przy zakupach online ma być nieodróżnialne od tradycyjnego.

Mówiąc o AR wyróżniamy trzy główne sposoby tworzenia doświadczenia użytkownika:

  1. gdy kamera w aparacie jest skierowana na użytkownika (AR front-facing, Self-Facing Camera);
  2. gdy kamerę kierujemy na obiekt (AR back-facing, World-Facing Camera);
  3. gdy prezentowana jest grafika animowana w 3D w czasie rzeczywistym.

Przykłady zastosowań rozszerzonej rzeczywistości w e-commerce

Analizując najczęściej wykorzystywane w e-commerce rozwiązania oparte o rozszerzoną rzeczywistość możemy wyróżnić cztery główne zastosowania.

1. AR znajduje zastosowanie w popularnych serwisach społecznościowych, jak Instagram lub Snapchat, gdzie poprzez wykorzystanie specjalnie zaprojektowanych filtrów marki zachęcają do testowania kosmetyków do makijażu, kolorów szminki czy lakierów do paznokci lub umożliwiają wirtualny podgląd nowych butów.

2. Kolejnym rozwiązaniem są wirtualne przymierzalnie , które także świetnie sprawdzają się w przypadku produktów kosmetycznych i modowych, czyli tam, gdzie ważny jest realizm i możliwość zwizualizowania swojego wyglądu w nowej odzieży, okularach, biżuterii czy butach.

3. Trzecim rozwiązaniem jest możliwość wirtualnego umiejscowienia przedmiotu w swoim domu. Producent farb Dulux Visualiser umożliwia obejrzenie ścian pomalowanych na nowy kolor, a aplikacja Ikea Place umożliwia realistyczne obejrzenie mebli lub artykułów wyposażenia wnętrz w domowych warunkach z uwzględnieniem kolorów czy oświetlenia. Zaletą tych rozwiązań jest ich dokładność, dzięki której klient widzi detale związane z użytym materiałem, jego strukturą czy kolorem, ale także dopasowanie mebla czy sprzętu do otoczenia.

4. Sposobem na interakcję i zaangażowanie są także interaktywne podręczniki użytkowania danego produktu. Pomagają one lepiej zrozumieć jak działa produkt, ale także nawiązać bardziej emocjonalną więź z marką.

Niezależnie od funkcji utylitarnej rozwiązań, ważny jest ich wymiar marketingowy i społecznościowy. Aplikacje AR zachęcają bowiem do dzielenia się zrobionymi zdjęciami, testami czy rekomendacją produktów w social mediach.

Korzyści z wdrożenia rozwiązań AR

Problem zwrotów to nie jedyny problem, jaki rozwiązuje AR. Firma konsultingowa Deloitte mówi o cichej rewolucji w augmented shopping. Celem wykorzystania AR w e-commerce jest budowa nowego doświadczenia zakupowego, a nie technologia sama w sobie. AR może być tzw. game changerem, zmieniającym bezpowrotnie reguły gry na rynku.

Prognozy dla AR brzmią optymistycznie. Jak wynika z raportu IAB AR Buyer’s Guide (marzec 2021) liczba użytkowników AR w USA w 2021 r. ma wynieść 85 milionów, a globalnie ma wzrosnąć do 2 miliardów osób do 2025 roku. Rozszerzona rzeczywistość szybko staje się częścią codziennego życia konsumentów. Już 97 proc. marek z listy Forbes Most Valuable Brands używało lub używa obecnie AR.

Podsumowując, wśród najważniejszych korzyści płynących z udostępniania klientom aplikacji opartych o AR wymienić warto:

  1. wzrost zaangażowania kupujących;
  2. budowa emocjonalnej więzi marki z konsumentami;
  3. większa rozpoznawalność marki i zapamiętywalność jej reklam;
  4. indywidualizacja oferty i możliwość wizualizacji produktów;
  5. możliwość poznania różnych wariantów produktu;
  6. możliwość analizy preferencji zakupowych klienta;
  7. oszczędność na kosztach zwrotów lub wymiany;
  8. wzrost współczynnika konwersji;
  9. lepsze doświadczenia zakupowe i zadowolenie klientów.

Przeczytaj także:

Ecommerce

Proste kroki do optymalizacji cashflow w sklepie online

Zobacz, jak analiza finansowa, zarządzanie zapasami, optymalizacja kosztów i inne strategie przyczyniają się do poprawy płynności finansowej i rozwoju biznesu.

25.04.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Optymalizacja procesu płatności dla zwiększenia konwersji w sklepie internetowym

Dowiedz się, jak uprościć płatności, zaoferować różnorodne metody płatności, zwiększyć bezpieczeństwo i poprawić doświadczenia zakupowe klientów.

25.04.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Jak skutecznie zarządzać sklepem online z domowego biura?

Poznaj strategie i narzędzia, które pomogą Ci zarządzać e-commerce z domowego biura. Dowiedz się, jak utrzymać dyscyplinę i zorganizować idealne miejsce pracy.

22.04.2024 Czytaj więcej