Udostępnij:

Z punktu widzenia sprzedawców Islandia to miejsce niemal idealne: wszyscy korzystają z internetu, chętnie kupują online i prawie nie używają gotówki. Wyzwaniem są koszty związane z importem towarów.

W Islandii mieszka 387 tys. osób, z czego 64 tys. to imigranci, co trzeci z nich jest Polakiem. W sumie prawie 6 proc. mieszkańców Islandii to Polacy.

Praktycznie każdy mieszkaniec korzysta z internetu, a 87 proc. z nich kupuje online. 90 proc. korzysta z Facebooka i jest to jeden z najwyższych wskaźników na świecie. Z tego powodu platforma stała się chętnie wybieranym przez sprzedawców medium reklamowym.


Gotowi na pożegnanie z gotówką

Islandia plasuje się wysoko w zakresie nowoczesności i gospodarczej konkurencyjności. Zajmuje 21. miejsce wśród 63 krajów w szwajcarskim rankingu IMD z 2021 r. mierzącym konkurencyjność państw.

Islandczycy są tradycyjnie otwarci na nowe cyfrowe usługi i nie bez powodu nazywani są społeczeństwem bezgotówkowym. Już na początku XXI w. statystyczny mieszkaniec miał dwie karty płatnicze w portfelu. Wynika to zarówno z otwartości na nowe usługi jak i pragmatyki, bo Islandczycy lubią podróżować. Dziś obrót gotówkowy odpowiada zaledwie za 2,3 proc. PKB.

Za to w kieszeni każdego konsumenta znajduje się również telefon komórkowy, dzięki czemu portfele cyfrowe należą do jednej z najpopularniejszych metod płatności online. Działające na rynku trzy banki Arion Bank, Islandsbanki i Landsbankinn są zaangażowane w projekty zwiększające świadomość finansową, a klienci korzystają z bankowości głównie za pośrednictwem komórki.


Chcesz zdobyć więcej praktycznej wiedzy?

Sięgnij po nasz poradnik dla e-commerce

Pobierz za darmo


Dron dostarczy zamówienie z restauracji

Islandzki rynek jest rozdrobniony ze względu na obecność wielu graczy tak lokalnych jak i wiodących globalnych jak Amazon, eBay, Aliexpress czy Asos. Ośmiu na dziesięciu konsumentów kupuje u sprzedawców krajowych, czterech na dziesięciu w krajach UE, ponad połowa chętnie zamawia towary za granicą, głównie z Wielkiej Brytanii, USA czy Chin, najczęściej odzież, produkty z kategorii zdrowie i uroda, dziecięce, sprzęt elektroniczny, a nawet rowery.

Wielkość rynku wyniosła 806 mln dolarów w 2021 r., z rocznym wzrostem obrotów na poziomie 12 proc. E-commerce odpowiada za 2,3 proc. PKB.

Największym sprzedawcą jest Elko.is, z przychodem w wysokości 30 mln dolarów w 2021 r. Kolejne miejsca zajmuje Ikea.is (27 mln) i Heimkaup.is (10 mln), Asos.com (9 mln) i Rumfatalagerinn.is (9 mln). Pierwsza trójka odpowiada za 10 proc. przychodów online w kraju.

Elko.is jest największym sklepem z elektroniką, istnieje od 1998 r. i posiada 7 sklepów z tradycyjną sprzedażą. Heimkaup.is to sklep z wszechstronną ofertą, zaś Rumfatalagerinn.is specjalizje się w sprzedaży mebli i wyposażenia domowego. Największym segmentem e-commerce w Islandii jest żywność i produkty kosmetyczne, moda, meble i wyposażenie domowe, elektronika oraz zabawki i hobby.

Największy marketplacem w Islandii jest powstały w 2011 r. Aha.is, który jako pierwszy zaczął dostarczać produkty spożywcze partnerskich sklepów do domu. Dziś platforma umożliwia również zamawianie dań na wynos online. Korzysta z własnej floty elektrycznych aut, rowerów i hulajnóg elektrycznych. Jako pierwsza na świecie zaczęła realizować zamówienia również dronem, co znacznie skróciło czas dostawy między dwiema częściami Reykjaviku. Dostarczy maksymalnie trzykilogramową paczkę na odległość 4 km. Dostawa dronem jest stałą usługą oferowaną na rynku. Operator otrzymał oficjalnie zgodę na dostarczanie produktów ze sklepów i restauracji do klientów w Reykjaviku. Aha.is jest również firmą programistyczną, tworzącą oprogramowanie do obsługi sklepów internetowych.

W czasie pandemii rynek rozwijał się dzięki silnemu popytowi na artykuły spożywcze, wyposażenie domu czy kosmetyki. W ciągu roku liczba podmiotów sprzedających online wzrosła o 12 p.p do poziomu 56 proc. W 2020 r. PKB spadł do poziomu -6,8 proc. co było również efektem zamarcia turystyki, która odpowiada za 20 proc. przychodów. W związku z ożywieniem w sektorze turystycznym, jak i z uwagi na konsumpcję prywatną – w kolejnym roku nastąpiło mocne odbicie.


Chcesz mieć wygodne i bezpieczne płatności online w swoim serwisie?

Aktywuj bramkę płatniczą Blue Media

Zacznij pobierać płatności


Między Europą a Ameryką

Chociaż Islandia nie należy do UE, jest częścią Europejskiego Obszaru Gospodarczego, podobnie jak Norwegia i Liechtenstein. Przestrzega europejskich przepisów dotyczących handlu elektronicznego. Dla kraju położonego w odległości 1000 km od Europy utrudnieniem są przede wszystkim wysokie koszty wysyłki, czy doliczany podatek VAT, a 70 proc. towarów pochodzi z importu.

Powierzchnia Islandii wynosi 103 tys. km kwadratowych, to trzecia część obszaru Polski. Jednocześnie państwo to nie posiada w ogóle infrastruktury kolejowej. Wyróżnia je jednak bardzo wysoki wskaźnik urbanizacji, a mieszkańcy zlokalizowani są głównie w kilku głównych obszarach miejskich, z czego aż jedna trzecia mieszka w Reykjaviku, a dwie trzecie w jego obszarze metropolitalnym, co ułatwia logistykę.

Posturinn, czyli islandzka poczta, dysponuje największym system dystrybucji w kraju docierając do 155 tys. skrzynek pocztowych w domach, firmach i instytucjach, posiada sieć 58 paczkomatów Póstbox (stan z grudnia 2022 r.). Dla sprzedawców online stworzyła usługę Netlúgan, która umożliwia pozostawienie zarejestrowanych wcześniej w systemie przesyłek o dowolnej porze w specjalnym kontenerze, skąd są odbierane dwa razy dziennie.

Źródła:
Islandzka Izba Hanldu www.chamber.is
Islandzki Urząd Statystyczny www.statice.is
Register Iceland www.skra.is
Europe E-commerce Report 2022
Europeanpaymentscouncil.eu
Mordorintelligence.com
EcommerceDB.com
Sklep Aha.is
Ppro.com

Photo by Square Lab on Unsplash

Ecommerce

WhatsApp to popularny komunikator, który jest wykorzystany również do komunikacji z klientami. Jego dużym atutem jest to, że w wersji podstawowej jest darmowy.

07.02.2023 CZYTAJ WIĘCEJ

Ecommerce

Reklama przynęta czy marketing szeptany – pomimo tego, że to kuszące formy reklamy, nie warto ich stosować. Raz stracone zaufanie klienta trudno jest odbudować.

06.02.2023 CZYTAJ WIĘCEJ

Ecommerce

Planujesz rozpocząć sprzedaż zagraniczną? W poniższym artykule znajdziesz informacje o tym, o co należy zadbać, by ten proces się powiódł...

03.02.2023 CZYTAJ WIĘCEJ