Co zrobić, żeby e-biznes był bardziej ekologiczny?

#ekologia #sprzedaż online

28.10.2021
Udostępnij:

Wraz z intensywnym rozwojem e-handlu rośnie liczba zamówień jak również konieczność dbania o środowisko. W jaki sposób sprzedając online skutecznie wprowadzać bardziej ekologiczne rozwiązania?

Można pomyśleć, że e-commerce samo w sobie jest ekologiczne: z pewnością w jakimś stopniu ogranicza np. jeżdżenie samochodem po zakupy przez klientów czy też energię potrzebną do zbudowania, ogrzewania i oświetlania sieci tradycyjnych sklepów. Niemniej jednak sporo elementów sprzedaży online negatywnie wpływa na środowisko, choćby pakowanie przesyłek z użyciem folii czy plastiku lub sposób ich dostarczania.

Dbanie o przyrodę to nie tylko konieczność, ale i szansa dla twojego biznesu. Jak pokazuje raport Green Generation aż 7 proc. klientów zwraca uwagę na nieekologiczne działania e-sklepów (np. używanie folii do pakowania)8. Z raportu Blue Media “Postawy ekologiczne Polek i Polaków” wynika, że już 40 proc. z nas gotowych jest zapłacić więcej za ekologiczne produkty.

Dbając o ekologię i stawiając na zrównoważony rozwój masz szansę przyciągnąć więcej klientów, i dla których troska o planetę przesądza nieraz o zakupach.

Eko-opakowania

Najbardziej oczywistym elementem eko-sprzedaży są opakowania. Po pierwsze, ogranicz ich liczbę oraz wielkość. Jeśli klient zamawia więcej niż jeden produkt, umieszczaj je razem. W przypadku dłuższego czasu realizacji sporo osób jest skłonnych poczekać, jeśli wszystkie kupione produkty będą zapakowane razem.

Zbyt duże opakowania zajmują niepotrzebną przestrzeń ładunkową. Dopasuj rozmiar paczek do wielkości artykułów, dzięki czemu zużyjesz mniej wypełniacza. Unikaj folii bąbelkowej, zamiast niej użyj zamienników – choćby starych gazet, wełny drzewnej, pociętej tektury. Zrezygnuj z owijania folią, zastąp ją papierową taśmą nadającą się do ponownego wykorzystania.

Rozważ też wprowadzenie opakowań pochodzących z recyklingu – z uwagi na wyższy koszt byłaby to opcja dodatkowo płatna. Możesz też zaoferować opcję skorzystania z opakowania z drugiego obiegu, np. po zwrocie.

Eko-dostawa

Drugim istotnym aspektem, gdzie należy wdrożyć proekologiczne działania, jest dostawa. Firmy kurierskie w coraz większym stopniu dbają o tzw. zielony łańcuch dostaw: optymalizują trasy, wykorzystują ekologiczny transport (samochody elektryczne, rowery cargo). W Polsce prawdziwą furorę zrobiły paczkomaty oraz dostawy do punktów odbioru. Jak ustalili naukowcy z AGH dostarczanie produktów do nich nawet o 95 proc. zmniejsza ślad węglowy i jest bardziej ekologiczne niż dostawa do domu pojedynczego klienta. Również w automatach paczkowych stosowane są rozwiązania przyjazne środowisku, np. automaty Allegro zasilane są energią słoneczną.

Eko-produkty

Wraz z modą na dbanie o środowisko pojawia się coraz więcej produktów ekologicznych: kosmetyków, ubrań, żywności. Jeśli je sprzedajesz, wyeksponuj je na witrynie sklepu i oznacz odpowiednim filtrem, by łatwo można było je odnaleźć. Stwórz osobną kategorię, pokaż stosowne certyfikaty – będzie to dodatkową zachętą dla klientów.

Oszczędzaj papier

Zastanów się, czy rzeczywiście konieczne jest dołączanie do zamówienia drukowanej faktury, możesz zaproponować klientom wysłanie jej drogą elektroniczną. Nie dołączaj też niepotrzebnych ulotek czy bonów rabatowych, które możesz przekazać mailem.

Ogranicz zwroty

Nie da się ukryć, że w celu przyciągnięcia klientów wiele sklepów, zwłaszcza odzieżowych, spopularyzowało możliwość zwrotu towaru. Obecnie jednak w coraz większym stopniu stawia się na świadome zakupy, więc warto wpłynąć na ograniczenie zwrotów, zwracając uwagę na możliwie najlepsze pokazanie towaru. Dokładnie opisz oferowane produkty, umieść dobre zdjęcia w różnych ujęciach z możliwością powiększenia. Z pomocą przychodzą też rozwiązania Augmented Reality, dzięki którym klient może wirtualnie „przymierzyć” ubranie czy zobaczyć mebel w swoim pokoju (więcej na ten temat znajdziesz w tym artykule).

Upewnij się też, że produkty, które zwracają twoi klienci faktycznie trafiają potem do sklepowego magazynu i po pewnym czasie są ponownie dostępne w sprzedaży. Wbrew pozorom w wielu sklepach wcale tak się nie dzieje. Ze względu na koszty zwyczajnie pozbywają się zwróconych przedmiotów. Często wystarczy jednak usprawnić logistykę sklepu, by ponowne wprowadzanie ich w obieg stało się opłacalne i... przyjazne środowisku.

Ekologiczne IT

Pamiętaj, że fizyczna infrastruktura twojego e-sklepu to jeszcze nie wszystko. Jego cyfrowe zaplecze to przecież serwery – wynajęte lub własne – które do działania potrzebują prądu, a ten można produkować w mniej lub bardziej przyjazny planecie sposób. Wybierz dostawcę, który zasila swoje serwery przynajmniej częściowo energią odnawialną.

Stosując powyższe rozwiązania, nie zapominaj informować o nich klientów – dzięki temu zbudujesz wizerunek marki dbającej o zrównoważony rozwój, dla której los planety jest ważny. W dłuższej perspektywie działania te nie tylko pozytywnie wpłyną na wizerunek, ale przyciągną nowych klientów, co przełoży się na większe obroty.

Przeczytaj także:

Ecommerce

Jak ułatwić klientom dokonywanie płatności, żeby zwiększyć konwersję?

Dowiedz się, jak intuicyjny interfejs użytkownika, personalizacja oraz różnorodne opcje płatności przyciągają i zatrzymują klientów, poprawiając wyniki sklepów.

29.04.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Proste kroki do optymalizacji cashflow w sklepie online

Zobacz, jak analiza finansowa, zarządzanie zapasami, optymalizacja kosztów i inne strategie przyczyniają się do poprawy płynności finansowej i rozwoju biznesu.

25.04.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Optymalizacja procesu płatności dla zwiększenia konwersji w sklepie internetowym

Dowiedz się, jak uprościć płatności, zaoferować różnorodne metody płatności, zwiększyć bezpieczeństwo i poprawić doświadczenia zakupowe klientów.

25.04.2024 Czytaj więcej