Jak nie przepalić budżetu na reklamę i marketing?

#sprzedaż online #sklepy internetowe #marketing

Udostępnij:

Trudna sytuacja ekonomiczna powoduje, że coraz częściej oglądamy każdą złotówkę z dwóch stron zanim ją wydamy. Nie inaczej jest w biznesie. Rosnące koszty prowadzenia działalności gospodarczej skłaniają nas do poszukiwania oszczędności. Wiele firm ucina wydatki na reklamę i marketing, bo przecież nie są one niezbędne. Nie warto jednak zupełnie z nich rezygnować, a jedynie przeanalizować ich skuteczność i zdecydować się na te, które realizują cele biznesowe.

W artykule Jak dużą część budżetu sklepu internetowego należy przeznaczyć na marketing? – wyjaśniliśmy, że budżet powinien mieścić się w granicach od 5% do 20% przychodów. Kłopot pojawia się wtedy, gdy przychody są mniejsze, niż się spodziewaliśmy. Z takim problemem boryka się obecnie wiele małych firm, szczególnie sklepów internetowych. Powodem jest ograniczanie wydatków przez konsumentów, z powodu wysokiej inflacji i niepewnej sytuacji ekonomicznej kraju. Dlatego warto poddać analizie swoje wydatki na reklamę i marketing. Można to zrobić według planu 5 kroków.

1. Planuj wydatki

Sprawdź (lub przypomnij sobie) ile planowałeś wydawać na reklamę i marketing, a ile wynoszą obecnie te koszty. Jeśli wydatki wzrosły o 20%, a Twoje zyski o taką samą wartość, to wszystko się zgadza. Jeśli jednak Twoje zyski pozostały na tym samym poziomie lub zmniejszyły się – koniecznie podejmij działania.

2. Zrób audyt wydatków

Jeżeli wydaje Ci się, że wydajesz zbyt dużo na reklamę i marketing, w pierwszej kolejności musisz przygotować zestawienie, w którym opiszesz ile i na co wydajesz. Dzięki temu sprawdzisz, które wydatki są największym obciążeniem, a które nie mają większego znaczenia.

3. Przypomnij sobie, jakie są Twoje cele

W każdej pozycji wcześniej przygotowanego zestawienia zapisz cel, który te działania miały realizować, oraz informację czy są już widoczne efekty.

4. Zrezygnuj z tego, co nie przynosi efektów

W kolejnym kroku warto przeanalizować te cele i sprawdzić czy niektóre z nich nie zostały już osiągnięte. Wtedy nie trzeba już kontynuować działań, co w efekcie oznacza możliwość ograniczenia wydatków.

5. Mierz efekty

Może zdarzyć się, że niektóre wydatki się dublują, bo realizują jeden cel. Wtedy warto porównać efekty i koszt tych działań i wybrać korzystniejszą opcję. Możesz również wybrać najważniejsze cele lub zmodyfikować je w odniesieniu do zmienionej rzeczywistości ekonomicznej i ponownie przyjrzeć się wydatkom.

6. Zrób to sam

Z delegowania zadań innym płynie wiele korzyści. Jednak są sytuacje, kiedy nas na to najzwyczajniej nie stać. Dlatego, jeśli czujesz, że Twój biznes nie rozwija się tak jak powinien i trwa to od momentu pogorszenia się sytuacji ekonomicznej w kraju, to czas na wzięcie pewnych spraw w swoje ręce. Wiele zaoszczędzisz ograniczając współpracę z agencją reklamową czy marketingową. Oczywiście nie jesteś w stanie i nie masz kompetencji, aby wszystko zrobić we własnym zakresie, sle są zadania, z którymi na pewno dasz sobie radę.

Na przykład, z pomocą kilku poradników, poradzisz sobie z prowadzeniem kanałów w mediach społecznościowych, pisaniem tekstów na bloga, czy tworzeniem opisów produktów. Bez problemu nauczysz się, jak promować firmę w różnych kanałach. W sieci dostępnych jest ogrom informacji na ten temat, zawsze możesz też umówić się na płatną konsultację w agencji.

Co zrobić, jeśli to nie wystarczy?

Jeśli mimo wszystko Twoja sytuacja jest trudna, a budżet najzwyczajniej w świecie się nie spina, prawdopodobnie nadszedł czas na podwyższenie cen. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule: Inflacja a Twój e-biznes – czy to czas na podniesienie cen?

Ecommerce

Prawie co czwarta osoba nie kupuje w internecie. Dowiedz się dlaczego i sprawdź, czy można zmienić ich zdanie.

06.12.2022 CZYTAJ WIĘCEJ

Ecommerce

Pandemia wywołała boom na zakupy internetowe. Właściciele sklepów online mieli szansę zanotować spektakularne wyniki sprzedażowe. Jak jest teraz?

05.12.2022 CZYTAJ WIĘCEJ

Ecommerce

Zakupy internetowe w Wielkiej Brytanii są bardziej popularne niż w jakimkolwiek innym kraju Europy, a sprzedaż online stanowi 1/4 sprzedaży detalicznej.

02.12.2022 CZYTAJ WIĘCEJ