Które prezenty dla klientów można zaliczyć do kosztów prowadzenia działalności?

#ecommerce #sprzedaż online

Udostępnij:

Zbliżające się Święta Bożego Narodzenia są świetną okazją do podziękowania klientom za dotychczasową współpracę. Koniec roku to również czas, gdy przedsiębiorcom zależy na generowaniu kosztów. Dlatego warto zdecydować się na prezenty, których koszt można odliczyć od podatku. Które się do nich zaliczają?

Jeżeli interesuje Cię temat optymalizacji kosztów podatkowych – przeczytaj również ten artykuł w naszej bazie wiedzy. Dowiesz się z niego dlaczego nie zawsze warto dążyć do minimalizacji kosztów (choćby ze względu na podatek dochodowy).

Komu podarować prezenty?

Obdarowywanie się prezentami to jedna z najprzyjemniejszych tradycji świątecznych. Od kilku lat zwyczaj ten kultywowany jest nie tylko w gronie rodzinnym, lecz również w relacjach firma-klient. Niektóre firmy decydują się na dodanie do każdego zamówienia drobnych upominków, inne wybierają wąskie grono klientów i obdarowują ich bardziej wartościowymi prezentami świątecznymi. Niektórzy decydują się też wysłać upominki kontrahentom, żeby umocnić w ten sposób relacje pomiędzy współpracującymi firmami.

Co można odliczyć, a czego nie?

Możliwość rozliczenia w kosztach firmowych wydatków ponoszonych na nabycie prezentów uwarunkowana jest ich charakterem, kręgiem podmiotów obdarowanych, a przede wszystkim wartością. Należy rozróżnić:

  • koszty, których celem jest promocja,
  • koszty, których celem jest reprezentacja.


  • Koszty promocyjne można zaliczyć do kosztów podatkowych, zaś kosztów reprezentacji nie.

    Aby upominki miały formę reklamową, muszą przyczyniać się do uzyskania przychodu, zagwarantowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Stanowią o tym ustawy o PIT i CIT. – zakup prezentów można ująć w kosztach podatkowych, pod warunkiem, że wydatki zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

    Reprezentacja zaś ma na celu budowanie prestiżu firmy. W żadnej ustawie nie została sprecyzowana jej definicja, w związku z czym przedsiębiorcom ciężko jest ustalić, czy dany wydatek może stanowić koszt uzyskania przychodu, czy też nie. Dlatego jako wykładnię, można traktować stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, w piśmie z 19 maja 2008 r. o nr IP-PB3-423-313/08-2/KR:

    (…) O ile wymienione we wniosku gadżety i prezenty oznaczone logo firmy nie mają charakteru reprezentacyjnego w wyżej przedstawionym znaczeniu, mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym. Natomiast w przypadku przekazywania przez Wnioskodawcę materiałów o wyższej wartości, wyselekcjonowanym klientom lub potencjalnym klientom, mimo iż będą one oznakowane logo firmy, gdy celem wydatku jest tworzenie pozytywnego wizerunku firmy i budowanie odpowiednich relacji z klientami, wydatki takie będą miały charakter reprezentacyjny i w efekcie na podstawie art. 16 ust.1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie mogą zostać uznane za koszty uzyskania przychodów (…).

    Prezenty, które możesz odliczyć od podatku

    Prezenty powinny mieć niską wartość, być opatrzone logo firmy, a ich przekazanie powinno następować w celach reklamowych. Skierowane powinny być również do masowej liczby odbiorców. Do kosztów związanych z promocją można zaliczyć więc symboliczne upominki (z logo firmy), np. smycz, kubek, podkładka pod myszkę.

    Do kosztów reklamowych nie można natomiast zaliczyć wartościowych prezentów, bo stanowią one koszt reprezentacji. Dlatego na przykład alkohol, zegarek, czy kosz ze słodyczami trzeba zaliczyć do wydatków reprezentacyjnych – niestety, tak jak wspomnieliśmy – są one wyłączone z kosztów podatkowych.

    Drogi, ale z logo

    Niektórzy zastanawiają się, czy jeśli drogi prezent opatrzy się logo firmy, to czy będzie on stanowił koszt reklamowy. Otóż nie. Nawet jeśli podarujesz zegarek z logo firmy, nie będzie on stanowił kosztu reklamowego.

    Jedynym odstępstwem od tej reguły jest wręczanie drogiego prezentu, o ile samemu się go wytwarza. Jeśli np. ktoś produkuje wino, to ten alkohol z etykietą firmową, można zaliczyć do kosztów promocji. Jeżeli na przykład ktoś sprzedaje własne wyroby cukiernicze, to może je podarować w okazałym koszu w formie prezentu, ale jeżeli zostanie tam dodatkowo umieszczona butelka wina, to takiego prezentu nie będzie już można odliczyć.

    Obdarowywanie klientów lub dostawców symbolicznymi upominkami jest skuteczną formą budowania pozytywnych relacji. Takie działania korzystnie wpływają na wzajemne stosunki. Trzeba jednak mieć na uwadze, że nie wszystkie poniesione koszty można odliczyć od podatku.

    Ecommerce

    Boże Narodzenie i Nowy Rok to świetne okazje, by popracować nad dobrymi relacjami z klientami: podziękować za zakupy i pokazać, że firma o nich pamięta...

    30.11.2021 CZYTAJ WIĘCEJ

    Ecommerce

    Zapowiedziane przez rząd zmiany podatkowe w ramach „Nowego Ładu” mają wejść w życie już 1 stycznia 2022 roku. Czego należy się spodziewać?

    29.11.2021 CZYTAJ WIĘCEJ

    Ecommerce

    Kiedyś w modelu subskrypcyjnym sprzedawano głównie prasę. Dziś suplementy, żywność, karmę, a nawet środki higieniczne. Subskrypcje zdecydowanie wracają do łask.

    26.11.2021 CZYTAJ WIĘCEJ