Sprawdzone narzędzia do komunikacji online w sklepie internetowym

#komunikacja #sklepy internetowe #chatboty #blog #email marketing

Udostępnij:

Przedsiębiorcy działający w branży e-commerce mają do wyboru pełen warsztat narzędzi marketingowych. Jednak, jak to w warsztacie bywa, jedne są bardziej skuteczne, inne mniej – wiele zależy od tego, czemu mają służyć. Weźmy pod lupę te, które mają pomóc w skutecznej komunikacji z klientami.

Postęp technologiczny oraz przejście ze świata off- do online sprawiło, że firmy działające w internecie mają do wykorzystania ogromną liczbę narzędzi i kanałów. Ich wybór powinien zależeć od celów, jakie chcemy osiągnąć. Jeśli jest nim poprawa komunikacji z klientem, warto dowiedzieć się więcej o prowadzeniu bloga, e-mail marketingu, dystrybucji e-booków oraz tworzeniu wideo.

Blog

Blog jest niezwykle skutecznym i wartościowym narzędziem, o ile jest prowadzony „z głową” – czyli zgodnie z przyjętą strategią. Jeżeli treści będą skonstruowane w odpowiedzi na potrzeby grupy docelowej, to jest duża szansa, że prowadzenie bloga przyczyni się do sukcesu. Odbiorca, który znajdzie tam oryginalne, wartościowe i rzetelne informacje, będzie z nich czerpał inspiracje, a być może nawet podzieli się tą wiedzą z innymi. Przy tworzeniu bloga powinno się więc kierować dostosowaniem treści do potrzeb użytkownika, konsekwencją i systematycznością. Optymalna liczba tekstów to dwa tygodniowo – o ile jest już zgromadzona podstawowa bazy treści.

E-mail marketing

Newslettery plasują się na 2. miejscu wśród treści B2B (87%) i B2C (76%), wynika z badań Content Marketing Institut 2021. Warto jednak wiedzieć, kiedy używać tego narzędzia. Celem wielu strategii marketingowych jest pozyskanie klienta. Jednak na dłuższą metę sprawdzają się strategie mające na celu utrzymanie klienta. Jedną z nich jest strategia zbierania nisko wiszących owoców. Podtrzymanie dobrych relacji z klientami powinno być znacznie ważniejszym celem dla sprzedawców internetowych. Jednorazowa sprzedaż prawdopodobnie nie przyniesie wystarczająco dużego zwrotu. Kiedy jeszcze przydaje się e-mail marketing? Gdy zależy nam na wzroście sprzedaży. Mailem możemy wysłać przypomnienia o porzuconym koszyku, rekomendacje produktów (na podstawie poprzednich zakupów) oraz informacje o promocjach (najlepiej personalizowanych).

E-book

E-book pozwala w szybki sposób uzyskiwać określone cele, takie jak sprzedaż czy podtrzymanie pozytywnych relacji z klientem. Jest skutecznym narzędziem pozwalającym na komunikację z odbiorcą i nawiązanie z nim długotrwałej, satysfakcjonującej relacji. Aby tak było, powinien zawierać interesujące lub użyteczne treści, które jednocześnie czyta się z przyjemnością. Dobrze napisany e-book zwiększa zaangażowanie i wzmacnia zaufanie do marki.

Wideo

W książce zatytułowanej „Content marketing i social media”, Barbara Stawarz - Garcia przywołuje wyniki badań Forrester Research, z których wynika, że jedna minuta wideo jest warta więcej niż 1,8 miliarda słów. Dlatego właściciele sklepów internetowych powinni wychodzić poza teksty w swoich działaniach marketingowych. Wideo jest również dobrze odbierane przez Google, co przekłada się na pozycję tego typu materiałów w wyszukiwarce.

Specjaliści wskazują, że popularność wideo utrzyma się w kolejnych latach. Jest jeszcze sporo przestrzeni do wykorzystania w tym zakresie, dlatego warto w swojej strategii zawrzeć również stworzenie contentu wideo. W pierwszej kolejności warto określić, jakie treści są pożądane przez grupę docelową. Mogą to być np. filmy instruktażowe pokazujące możliwość zastosowania w praktyce produktów. Budżet powinien obejmować nie tylko koszt przygotowanie takich filmów, ale również ich dystrybucji.

Webinary

Tak jak wspomnieliśmy, wideo ma nieocenioną, a nawet można określić – niedocenioną moc. Mnogość przekazów nakazuje odbiorcy wybrać te najciekawsze, najbardziej inspirujące i przydatne. Dlatego sprawdzają się różnego rodzaju filmy. Kolejnym krokiem powinny być transmisje na żywo. Dzięki nim można, w nieporównywalny z innymi narzędziami sposób, angażować klientów do zakupów i dzielenia się swoimi opiniami. Jeszcze lepszym sposobem na polepszenie komunikacji z klientem są webinaria. To internetowe spotkania ze specjalistami, klientami, partnerami, dzięki którym można dowiedzieć się więcej o produkcie, czy danej branży. Takie spotkanie umożliwia obustronną komunikację i jest oceniane przez klientów jako wartościowe źródło specjalistycznej wiedzy.

Chatboot

To kontrowersyjne, pod względem odczuć, narzędzie do komunikacji z klientem. Co prawda pozwala na ograniczenie kosztów i podtrzymanie kontaktu z użytkownikami, ale nigdy nie zastąpi relacji z drugim człowiekiem. W sklepie internetowym chatbooty mogą być wykorzystywane do udzielania odpowiedzi na pytania klientów dotyczące np. dostępnych rozmiarów, terminu dostawy, czy modyfikacji zamówienia. Jednak chatboty często nie rozumieją zadawanych pytań i nie potrafią udzielić właściwej odpowiedzi. Konwersacja często wywołuje w odbiorcy irytację i pozostawia złe wrażenie, które trudno jest poprawić. Niestety chatbooty nie zawsze sprawdzają się w tej roli, dlatego trudno nazwać je skutecznym narzędziem do komunikacji.


Wyżej opisane narzędzia, poza wspomnianym chatbootem, sprawdzą się w komunikacji z klientami. Ta staje się coraz bardziej obrazkowa. Prognozuje się, że w social mediach coraz większego znaczenia będą nabierały nie tylko komunikaty zawierające obraz, ale przede wszystkim wideo.

Ecommerce

Kobiety i mężczyźni różnią się w kwestii podejścia do zakupów, czy poszukiwania informacji. Weź to pod uwagę już podczas budowania oferty sklepu internetowego.

27.06.2022 CZYTAJ WIĘCEJ

Ecommerce

Klienci stają się bardziej świadomi potrzeby ochrony środowiska, a firmy coraz częściej działają w oparciu o zasadę zrównoważonego rozwoju i zamkniętego obiegu.

24.06.2022 CZYTAJ WIĘCEJ

Ecommerce

Dla początkujących firm barierą w rozwoju może być brak dostępu do kapitału. Odpowiedzią rynku na potrzeby inwestycyjne jest revenue-based financing (RBF).

23.06.2022 CZYTAJ WIĘCEJ