Zakupy transgraniczne – co Polacy najczęściej kupują w zagranicznych sklepach internetowych?

#zakupy przez internet #zakupy zagraniczne

Udostępnij:

Ponad 30% e-konsumentów kupuje w zagranicznych serwisach, głównie na AliExpress. To oznacza, że wraz z rozwojem e-commerce, zakupy transgraniczne również zyskały na popularności. Polacy mają zaufanie do zagranicznych marek, uważają, że są tam niższe ceny produktów i koszty dostawy.

Ponad trzy czwarte kupujących online deklaruje robienie zakupów na polskich stronach internetowych, zaś zakupy w serwisach zagranicznych robi ponad 3 na 10 internautów (32%) – wynika z badania E-commerce 2022.

zachowania-zakupowe-w-internecie2
Źródło: E-commerce w Polsce 2022

Kto kupuje za granicą?

Kupowanie na zagranicznych stronach internetowych jest najbardziej powszechne wśród osób w wieku 15-24 lat oraz 35-49 lat (E-commerce 2022). Częściej są to także osoby z wyższym wykształceniem, deklarujące dochód powyżej 8000 złotych na gospodarstwo domowe oraz mieszkańcy największych miast – podobnie jak wśród kupujących na polskich stronach internetowych.

kto-kupuje-za-granica
Źródło: E-commerce w Polsce 2022

Zakupom transgranicznym został poświęcony cały rozdział raportu Izby Gospodarki Elektronicznej opracowanego przez Mobile Institute – Omni-commerce. Kupuję wygodnie. Wynika z niego, że im częściej badani dokonują zakupów w sieci, tym także częściej kupują za granicą. W tym roku do zakupów transgranicznych przyznało się 40% konsumentów, którzy w sieci kupują często, a więc dokonali zakupu przynajmniej 2-5 razy w ciągu miesiąca.


W których serwisach Polacy najczęściej wydają pieniądze?

Znajomość spontaniczna serwisów w 2022 roku była największa w przypadku Allegro, Olx i Zalando. Z zagranicznych serwisów e-konsumenci wskazywali na Amazon, Alliexpress i Shopee (koncern wycofał się z działalności z Polski i serwis jest niedostępny od połowy stycznia 2023 r.).

💡 Więcej na temat spontanicznej znajomości serwisów przeczytasz w naszym artykule: Znajomość spontaniczna serwisów – jak wykorzystać tę wiedzę w swoim e-biznesie?

W praktyce jednak (wg. danych IGE) zwycięzcą jest AliExpress. Drugie miejsce zajął Rakuten, a następnie eBay.

gdzie-polacy-kupujaca-za-granica
Źródło: Omni-commerce. Kupuję wygodnie

Co kupują e-konsumenci?

Przywołane raporty mają nieco inne wnioski na ten temat. Z raportu Gemiusa wynika, że w przypadku e-zakupów na zagranicznych stronach w dużej mierze dominuje odzież. W dalszej kolejności respondenci wskazywali obuwie, odzież sportową, kosmetyki i perfumy oraz zabawki, artykuły dziecięce i biżuterię.

co-kupujemy-online
Źródło: E-commerce w Polsce 2022

Z analizy Gemius wynika ponadto, że kobiety wybierają częściej odzież i akcesoria oraz biżuterię, zaś mężczyźni telefony i akcesoria, sprzęt i gry komputerowe oraz podróże i rezerwacje. Natomiast osoby, które stosunkowo od niedawna dokonują zakupów online (poniżej 2 lat) częściej kupują obuwie, odzież sportową, kosmetyki i perfumy oraz produkty farmaceutyczne.

Z kolei z raportu IGE wynika, że najczęściej na zagranicznych stronach kupowane są:

  • artykuły wyposażenia wnętrz (52%),
  • aplikacje i gry (20%),
  • produkty spożywcze (17%),
  • elektronika (9%).

  • Dopiero na kolejnych miejscach znalazły się usługi, moda i artykuły dziecięce (co ważne, nie wskazało ich więcej niż 5% badanych).


    Dlaczego internauci kupują za granicą?

    Z raportu IGE wynika, że Polacy kupują online za granicą głównie z następujących powodów:

  • zaufanie do zagranicznych marek – 17%,
  • niższe ceny niż w Polsce – 16%,
  • niskie koszty dostawy – 14%,
  • wysoki poziom obsługi posprzedażowej – 11%,
  • bezproblemowe zwroty – 11%.

  • To oznacza, że aspekt ceny i oszczędności jest wskazywany przez 25% osób.

    💡O tym dlaczego cena jest najważniejsza podczas zakupów w sieci przeczytasz w naszym artykule: W e−handlu liczy się cena.

    Skoro wiemy, co przemawia do konsumentów podczas zakupów cross-border, warto sprawdzić również, co ich zniechęca. Okazuje się, że są to wysokie koszty przesyłki, brak zaufania do warunków sprzedaży, długi czas oczekiwania na dostawę i problematyczny zwrot towaru.

    Okazuje się więc, że te same kwestie jednych motywują do zakupu, a dla innych są największą przeszkodą.

    co-zniecheca-do-zakupow-online
    Źródło: Omni-commerce. Kupuję wygodnie

    Zdaniem specjalistów, co siódmy konsument obawia się również, że zakupione produkty będą podrobione. 12% widzi problemy ze śledzeniem przesyłki oraz ewentualnym zagubieniem paczki po drodze.

    O bezpieczeństwo płatności obawia się 7% e-konsumentów. Kobiety bardziej niż mężczyźni obawiają się długiego czasu dostawy i podrobionych produktów, a mężczyźni również wysokich kosztów dostawy i niejasnych warunków umowy zakupu.


    Jakie formy dostawy wybierają e-konsumenci?

    Zdecydowanie najczęściej wybierają dostawę do dedykowanego punktu lub paczkomatu albo przesyłkę kurierską.

    porownanie-metod-dostawy-polska-zagranica
    Źródło: Omni-commerce. Kupuję wygodnie

    Odbiór w punkcie lub paczkomacie wybiera 28% badanych, a 27% odbiera zagraniczne paczki od kuriera. 28% kupujących online za granicą odbiera swoje zakupy w sklepach przygranicznych, a co czwarty badany korzysta z wysyłki pocztą.

    Jest to zapewne efekt tego, jakie umowy na dostawę w krajach mają podpisane i metody dostawy oferują najpopularniejsze platformy, czyli np. AliExpress – czytamy w raporcie Omni-commerce.

    Klienci chcą na bieżąco wiedzieć, co się dzieje z ich przesyłką. Najbardziej lubią być o tym informowani przez SMS, ewentualnie e-mail, sporadycznie przez telefon.


    Najczęściej wybierane metody płatności

    Częściej niż podczas klasycznych zakupów e-commerce konsumenci wykorzystują tradycyjne przelewy (14% vs 8% w przypadku generalnie zakupów w sieci). Częściej płacą też gotówką przy odbiorze w sklepie przygranicznym. Duże znaczenie mają też płatności ratalne i płatności kartą zapisaną w e-sklepie. Co ósmy badany deklaruje, że podczas zakupów transgranicznych wykorzystuje płatności BLIK-iem.

    najczesciej-wybierane-metody-dostawy-2022
    Źródło: Omni-commerce. Kupuję wygodnie

    Ile wydają?

    Jak wynika z analizy eizby, w przypadku zakupów transgranicznych konsumenci najczęściej wydali podczas jednorazowego zakupu między 501 zł a 1000 zł.

    wartosc-zakupow-transgranicznych2
    Źródło: Omni-commerce. Kupuję wygodnie

    W zakupach transgranicznych nie występują kwoty powyżej 1000 zł, ale przedział 501-1000 zł jest wskazywany aż trzykrotnie częściej niż w przypadku zakupów w polskich sklepach internetowych.

    Co czwarty konsument kupując cross-border wydaje 251-500 zł. To podobnie jak w przypadku zakupów online w Polsce. Z kolei 17% wydaje 51-100 zł (w porównaniu do 26% w przypadku polskiego e-commerce), a 15% 0-50 zł (w porównaniu do 6% w Polsce).

    Widać zatem, że podczas zakupów transgranicznych konsumenci prezentują bardziej skrajne postawy niż w przypadku generalnie zakupów w sieci – albo wydają bardzo dużo (501-1000 zł) albo odwrotnie – ich koszyk osiąga maksymalnie 50 zł.

    Jeżeli chcesz konkurować z zagranicznymi serwisami, przyjrzyj się jak wyglądają zakupy polskich e-konsumentów za granicą. Jest o co zawalczyć, bo okazuje się, że zostawiają tam sporo pieniędzy.

    Ekologia

    Podcasty są świetnym źródłem informacji i fachowej wiedzy przede wszystkim dlatego, że tworzą je praktycy, którzy na co dzień zajmują się omawianą tematyką.

    31.03.2023 CZYTAJ WIĘCEJ

    Ecommerce

    Świetnej jakości produkty, nowoczesny design, chwytliwy slogan, ciekawy logotyp, wpadająca w oko reklama, to wszystko elementy konieczne do udanej sprzedaży.

    28.03.2023 CZYTAJ WIĘCEJ

    Ecommerce

    Wraz z dynamicznym rozwojem e-handlu, wzrosła również liczba fałszywych stron, które udają sklepy internetowe, ale ostatecznie przekierowują odwiedzających...

    27.03.2023 CZYTAJ WIĘCEJ