Sprzedaż zagraniczna – 5 kroków poprzedzających ekspansję sklepu internetowego na nowe rynki

#ecommerce #sprzedaż online #sprzedaż zagraniczna

03.02.2023
Udostępnij:

Planujesz rozpocząć sprzedaż zagraniczną? W poniższym artykule znajdziesz informacje o tym, o co należy zadbać, by ten proces się powiódł, a Twoja oferta dotarła do szerokiego grona potencjalnych klientów.

Jeżeli myślisz, że tłumaczenie strony internetowej, to jedyne co musisz zrobić, aby zagraniczni klienci zainteresowali się Twoja ofertą, musisz wiedzieć o jeszcze kilku ważnych rzeczach.


1. Tłumaczenie strony internetowej

Tłumaczenie strony internetowej to rzeczywiście pierwszy krok, jaki należy wykonać w kierunku ekspansji na rynki zagraniczne. Najpierw zastanów się, które kraje chcesz "podpić", a później sprawdź, które języki urzędowe tam obowiązują. Treść na stronie internetowej powinna być nie tyle przetłumaczona 1:1, co dopasowana przekazem do odbiorców zagranicznych – zarówno pod względem lokalnych niuansów językowych, jak i obowiązujących przepisów prawa.

Należy pamiętać, że obsługa zagranicznych klientów musi odbywać się w ich rodzimym języku. To oznacza, że należy zatrudnić osobę z dobrą znajomością języka, lub nawiązać współprace z tłumaczem, który w razie potrzeby będzie przekładał na wskazany język Twoje komunikaty.

Nie można wychodzić z założenia, że do komunikacji wystarczy język angielski i niemiecki. Często stanowi to dużą barierę w sprzedaży zagranicznej, a przecież obsługa ma w e-sprzedaży duże znaczenie.


2. Wdrożenie płatności walutowych

Ekspansja na rynki zagraniczne wymaga dostosowania się do międzynarodowego systemu płatności i rozliczeń. To zagadnienie szczegółowo omówiliśmy w artykule: Globalny rynek płatności online – ABC dla polskich e-sklepów. Dowiesz się z niego jakie metody płatności są najbardziej popularne w danym kraju, ale przede wszystkim uświadomisz sobie, że oprócz tłumaczenia strony internetowej, musisz zmienić ceny podane w złotówkach na walutę, która obowiązuje w danym kraju.

Jeśli szukasz godnego zaufania operatora usług płatniczych, zapoznaj się z naszą ofertą płatności walutowych. Możesz wybrać jedną z trzech opcji:

  • operator dokona przewalutowania transakcji na walutę wybraną przez klienta, a następnie przekaże środki na Twoje saldo w walucie, w której działa Twój serwis;
  • operator dokona przekazania waluty, w której płaci klient na Twoje saldo walutowe;
  • operator dokona przewalutowania lokalnej waluty na euro i wpłaci odpowiednią kwotę na Twoje konto walutowe prowadzone w euro.

  • Bramka płatności online Blue Media pozwala na przyjmowanie płatności niemal z całego świata. Jeśli chcesz sprawdzić, czy oferta obejmuje kraje, do których planujesz sprzedaż wysyłkową za granicę, wypełnij krótki formularz dostępny na naszej stronie.

    Blue Media od marca 2022 r. obsługuje szybkie płatności pay by link także w Czechach i Słowacji. Po wybraniu odpowiedniego kafelka z logo banku na platformie sprzedażowej, klient zostaje przekierowany na stronę lokalnego banku, gdzie autoryzuje transakcję. Po dokonaniu płatności następuje powrót na stronę sklepu. Liczba dostępnych banków w systemie płatniczym Blue Media obejmuje większość czeskiego i słowackiego rynku bankowego. Więcej na ten temat dowiesz się z tego komunikatu.


    3. Przygotowanie logistyczne

    Przy okazji sprzedaży wysyłkowej za granicę warto rozważyć przekazanie obsługi sprzedaży zewnętrznemu operatorowi, czyli zainteresować się usługą fulfillmentu. Wyspecjalizowana firma odpowiada wtedy za przyjmowanie, magazynowanie, kompletowanie, pakowanie i wysyłkę towarów oraz obsługę klienta związaną ze zwrotami czy reklamacjami.

    Można też zdecydować się na częściową współpracę. Takie delegowanie zadań dobrze sprawdza się w przypadku firm o ugruntowanej pozycji, które planują ekspansję na rynki zagraniczne. Współpraca znacznie skraca czas dostarczenia przesyłki, co nie jest możliwe podczas współpracy wyłącznie z polskimi kurierami. Jest również rozwiązaniem w przypadku zwrotów i reklamacji, których klienci często się obawiają (ze wzg. na skomplikowane i kosztowne procedury).

    💡 Więcej na ten temat dowiesz się z artykułu: Fulfillment, czyli sklep internetowy bez magazynu.


    4. Analiza rynku

    Może Ci się wydawać, że proponujesz atrakcyjną cenę na swoje produkty, dzięki czemu osiągnąłeś sukces i postanawiasz rozpocząć wysyłkę zagraniczną. Może się jednak okazać, że w różnych krajach jest zupełnie inne zapotrzebowanie i ceny niż w Polsce.

    Nie można podejmować decyzji o ekspansji na rynki zagraniczne, tylko na podstawie danych z obszaru, w którym obecnie się funkcjonuje. Warto dokonać analizy cen i wysokości marż w poszczególnych kanałach sprzedaży, w każdym kraju osobno.

    Dzięki temu będziesz w stanie wyciągnąć wnioski co do konkretnych strategii sprzedażowych. Polskim programem, który to zadanie ułatwia, jest np. Dealavo. Ponadto należy zwrócić uwagę na przepisy prawa w danym kraju, zainteresowanie ofertą e-sklepów oraz możliwości i koszt działań marketingowych.


    5. Integracja z zagranicznymi kanałami sprzedaży

    Trzeba sprawdzić, czy technologia, w której została zbudowana strona sklepu internetowego, pozwala na integrację zewnętrznymi platformami. Wówczas specjalny program pomaga w tworzeniu aukcji internetowych na portalach i umożliwia pełną integrację, w tym aktualizacje np. stanu magazynowego. Najpopularniejsze kanały dystrybucji to: Ebay, Amazon oraz Google Merchant.

    Europejski rynek e-commerce z roku na rok dynamicznie się rozwija. Warto zdecydować się ekspansję na rynki zagraniczne, o ile krok ten zostanie poprzedzony odpowiednim przygotowaniem.

    Przeczytaj także:

    Ecommerce

    Proste kroki do optymalizacji cashflow w sklepie online

    Zobacz, jak analiza finansowa, zarządzanie zapasami, optymalizacja kosztów i inne strategie przyczyniają się do poprawy płynności finansowej i rozwoju biznesu.

    25.04.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Optymalizacja procesu płatności dla zwiększenia konwersji w sklepie internetowym

    Dowiedz się, jak uprościć płatności, zaoferować różnorodne metody płatności, zwiększyć bezpieczeństwo i poprawić doświadczenia zakupowe klientów.

    25.04.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Jak skutecznie zarządzać sklepem online z domowego biura?

    Poznaj strategie i narzędzia, które pomogą Ci zarządzać e-commerce z domowego biura. Dowiedz się, jak utrzymać dyscyplinę i zorganizować idealne miejsce pracy.

    22.04.2024 Czytaj więcej