7 wyzwań, z którymi mierzy się początkujący e-sprzedawca

#ecommerce #sprzedaż online

12.09.2022
Udostępnij:

E-commerce to bardzo dynamicznie rozwijająca się branża. Wiele osób widzi w niej szansę na dochodowy biznes. Handel internetowy wiąże się jednak również z wieloma wyzwaniami. Przyjrzyjmy się im.


1. Wybicie się na rynku

Wiele osób uważa, że wystarczy otworzyć sklep internetowy, wprowadzić do niego produkty i zacząć sprzedawać. W praktyce nie jest to takie proste. Na rynku istnieje wielu sprzedawców, którzy mają wieloletnie doświadczenie i sprawdzone strategie sprzedażowe. Oznacza to, że niezależnie od asortymentu, musisz mieć świadomość ogromnej konkurencji.

Klienci najczęściej wybierają najtańszy sklep internetowy. Rodzi to wiele problemów dla osób, które dopiero weszły do branży e-commerce. Duże marki i sklepy internetowe mogą skutecznie walczyć ceną. Dla nich nawet niska marża przy dużym wolumenie sprzedaży będzie zapewniała spore zyski.

Możesz wyróżnić się jakością świadczonej usługi, szerokimi możliwościami płatności i dostawy, czy reklamą internetową. Jeśli zatem planujesz założyć sklep internetowy, powinieneś dużo wcześniej pomyśleć nad tym, jak wybijesz się na rynku i sprawisz, że będziesz atrakcyjniejszy od innych marek, aby klienci chcieli kupować właśnie od ciebie.


2. Działalność gospodarcza i firma

Posiadanie własnego sklepu internetowego wiąże się z koniecznością otworzenia działalności gospodarczej. Musisz pomyśleć o kasie fiskalnej i dopełnieniu wszystkich formalności. W tym celu będziesz musiał dokładnie zapoznać się z wieloma przepisami prawa. Prowadzenie działalności gospodarczej to również konieczność płacenia podatku dochodowego, odprowadzania składek ubezpieczeniowych i zdrowotnych oraz wywiązywania się z szeregu obowiązków, takich jak składanie raportów w odpowiednich instytucjach, tworzenia dokumentacji, itp.


3. Rosnące stany magazynowe

Problemem, który często jest ignorowany przed założeniem sklepu internetowego, jest przestrzeń magazynowa. Wiele osób uważa, że zdoła pomieścić swoje produkty np. w mieszkaniu, garażu lub w innym przynależnym pomieszczeniu. Najczęściej kończy się to, nomen omen, piętrzącymi się problemami. Dzieje się tak, gdyż wraz z biegiem czasu i rozwojem działalności towarów regularnie przybywa. Nie wszystkie sprzedają się od razu, co może powodować problemy z utrzymaniem optymalnego stanu magazynowego.

W wielu przypadkach magazyn powinien mieć też odpowiednią jakość. Niektóre produkty nie mogą być przechowywane w wilgoci lub niskich temperaturach. Cenne przedmioty powinny być również przechowywane w miejscach bezpiecznych, a nie w garażu, czy wynajętym boxie.

Przed rozpoczęciem działalności trzeba zadbać o odpowiednio duży magazyn, który będzie dostosowany do charakteru przechowywanych produktów. Czasami dobrym rozwiązaniem jest fulfillment, więcej o tej usłudze możesz przeczytać w artykule w naszej bazie wiedzy.


4. Inwentaryzacja

Wyzwaniem jest nie tylko konieczność ciągłej kontroli stanu magazynowego, ale także remanent, który trzeba przeprowadzić na koniec roku. Przy dużej ilości produktów jest to bardzo czasochłonny i trudny proces, który wymaga dużego zaangażowania. Jest to szczególnie dotkliwe, jeśli od razu rzucasz się na głęboką wodę, wydajesz spore środki na zatowarowanie sklepu, a następnie tracisz kontrolę nad zbyt dużym przedsięwzięciem. Do wykonania remanentu często trzeba zatrudnić dodatkowych pracowników, gdyż trwałby inaczej zbyt długo i blokowało działalność firmy.


5. Koszty

Kolejnym ważnym elementem prowadzenia sklepu internetowego są oczywiście najróżniejsze koszty. Wiele początkujących osób ich nie doszacowuje lub nie jest ich w ogóle świadomych. Są to na przykład koszty: marketingu, wynajęcia powierzchni magazynowej, zorganizowania biura, sprzętu elektronicznego, a także wysyłki, podatków, zaliczek, itd. Sporym wydatkiem, który mało kto bierze pod uwagę, jest na przykład koszt pozycjonowania.

Chcąc rozpocząć handel internetowy, należy zatem dobrze skalkulować wszystkie koszty, jakie czekają cię w pierwszych miesiącach działalności. Najlepiej jest również zabezpieczyć środki, aby były dostępne od ręki i abyś w pierwszych miesiącach działalności nie musiał martwić się o finansowanie biznesu, czy konieczność szybkiego zarobku, aby móc z niego opłacić wszystkie wyżej wymienione zobowiązania.

Możesz też założyć specjalny rachunek bankowy, dzięki któremu zoptymalizujesz koszty i zyskasz dodatkowe korzyści ułatwiające prowadzenie działalności.

💡 Jeśli interesuje Cię założenie konta firmowego skorzystaj z oferty Alior Banku i rozwiń swój biznes.


6. Nieuczciwa konkurencja

Ciemną stroną branży e-commerce jest nieuczciwa konkurencja. Rozpoczynając działalność w tej branży, trzeba mieć świadomość, że prędzej czy później się z nią zetkniesz. Do nieuczciwej konkurencji zalicza się kilka grup sprzedawców. Przede wszystkim będą to tacy, którzy działają nielegalnie, dzięki czemu oferują atrakcyjniejsze ceny. Możesz również paść ofiarą ataków i plagiatów, kradzieży pomysłów i wartości intelektualnej.

Wiele osób żądnych zysków nie będzie się wahało używać brudnych taktyk i strategii wobec konkurencji. Nie jest to odkrywcze, a fakt ten często jest przemilczany lub wręcz ignorowany – do czasu pojawienia się takiego problemu. Jeśli zatem chcesz działać w branży e-commerce, musisz wliczyć to w ryzyko prowadzenia działalności.


7. Milion w pierwszy rok

Szukając informacji w internecie, znajdziesz wiele materiałów, filmików czy zapewnień „autorytetów z branży”, że w e-commerce można zarobić kilkanaście tysięcy złotych miesięcznie bez większego wysiłku. Są to oczywiście brednie – najczęściej mające na celu sprzedaż kursu, który być może zmotywuje Cię do działania, ale to wszystko. Na taki sukces trzeba długo i ciężko pracować i żaden kurs tego nie zmieni. Na takie zyski możesz liczyć, mając już ugruntowaną pozycję na rynku.

Chcąc zatem wejść do branży e-commerce, musisz ostudzić swoje ambicje i oczekiwania, a także uświadomić sobie, że przez pierwsze miesiące działalności nie odniesiesz spektakularnego sukcesu i nie będziesz zarabiać dużych pieniędzy. To wymaga czasu i wypracowania skutecznej strategii sprzedaży.

Przeczytaj także:

Ecommerce

Proste kroki do optymalizacji cashflow w sklepie online

Zobacz, jak analiza finansowa, zarządzanie zapasami, optymalizacja kosztów i inne strategie przyczyniają się do poprawy płynności finansowej i rozwoju biznesu.

25.04.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Optymalizacja procesu płatności dla zwiększenia konwersji w sklepie internetowym

Dowiedz się, jak uprościć płatności, zaoferować różnorodne metody płatności, zwiększyć bezpieczeństwo i poprawić doświadczenia zakupowe klientów.

25.04.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Jak skutecznie zarządzać sklepem online z domowego biura?

Poznaj strategie i narzędzia, które pomogą Ci zarządzać e-commerce z domowego biura. Dowiedz się, jak utrzymać dyscyplinę i zorganizować idealne miejsce pracy.

22.04.2024 Czytaj więcej